Uçaklar nasıl uçar?
Uçaklar ileri doğru hareket etmek için sürtünmeyi, havada tutunabilmek için de yerçekimini yenmek durumundadırlar. Bu sebeple uçaklar sürtünmeyi yenmek için itki ve yerçekimini yenmek için de taşıma kuvveti üretirler.
Newton’un üçüncü kanunu gereği etki yaratan her kuvvet, tam tersi istikamette bir tepki kuvveti de yaratır. Uçak, motorları vasıtasıyla havayı kendi üstüne doğru çeker ve kendisini bu yolla ileriye çekmiş olur.
Kalkış sırasında pistte tam gaz koşturan bir uçağı düşünelim. Uçak ileriye doğru giderken kanatları da havayı yararak ilerler. Kanat, yapısı gereği havanın bir kısmını üstünden, bir kısmını da altından geçirir.
Kanat ,yapısı gereği, karşıdan gelen havayı üstünden geçirdikten sonra aşağı yönde büker. Yeryüzüne doğru itilen hava da uçağı havaya iterek yer çekimini yenmesini sağlar. Bu kuvvete taşıma kuvveti denir.
Her uçağın belli bir kalkış hızı vardır. Bu hız uçağın o anki ağırlığıyla birlikte değişiklik gösterir ve tam o hızda taşıma kuvveti yerçekimini yener. Bu şekilde uçak havalanmış olur. Tam bu sırada motor ise havanın ve taşıma kuvvetinin yarattığı sürtünmeyi yenecek kadar itki üretir durumdadır.
Uçaklar ileri doğru hareket etmek için sürtünmeyi, havada tutunabilmek için de yerçekimini yenmek durumundadırlar. Bu sebeple uçaklar sürtünmeyi yenmek için itki ve yerçekimini yenmek için de taşıma kuvveti üretirler.
Newton’un üçüncü kanunu gereği etki yaratan her kuvvet, tam tersi istikamette bir tepki kuvveti de yaratır. Uçak, motorları vasıtasıyla havayı kendi üstüne doğru çeker ve kendisini bu yolla ileriye çekmiş olur.
Kalkış sırasında pistte tam gaz koşturan bir uçağı düşünelim. Uçak ileriye doğru giderken kanatları da havayı yararak ilerler. Kanat, yapısı gereği havanın bir kısmını üstünden, bir kısmını da altından geçirir.
Kanat ,yapısı gereği, karşıdan gelen havayı üstünden geçirdikten sonra aşağı yönde büker. Yeryüzüne doğru itilen hava da uçağı havaya iterek yer çekimini yenmesini sağlar. Bu kuvvete taşıma kuvveti denir.
Her uçağın belli bir kalkış hızı vardır. Bu hız uçağın o anki ağırlığıyla birlikte değişiklik gösterir ve tam o hızda taşıma kuvveti yerçekimini yener. Bu şekilde uçak havalanmış olur. Tam bu sırada motor ise havanın ve taşıma kuvvetinin yarattığı sürtünmeyi yenecek kadar itki üretir durumdadır.