NAYİLER - NESL-İ ATÎ
🍭Nayiler, 1911-1917 yılları arasında bir araya gelmiş edebiyat topluluğudur.
🍭Kuruluş fikrini tam olarak kimin ortaya attığına dair farklı bilgiler mevcuttur.
🍭Yahya Kemâl’den kaynaklanan bir şiir anayışı olarak görenler vardır.
🍭Şahabettin Süleyman’ın, bu anlayışı takip edenlere akıl hocalığı yaptığı öne sürülür.
🍭Fecr-i Ati hareketi içinde yer alan Şahabettin Süleyman, gençleri Yahya Kemâl etrafında birleştirmek ister.
🍭Genç sanatçılar, “Nayîler” adıyla kendi şiirimizin kaynaklarına yönelirler.
🍭 Rübap, Safahât-ı Şiir ve Fikir mecmualarında anlayışlarını ortaya koyarlar.
🍭Bu hareketi, Halit Fahri, Selahattin Enis, Hakkı Tahsin, Enis Behiç, Orhan Seyfi, Hıfzı Tevfîk, Yakup Salih, Hasan Sait, Yahya Saim, Ali Naci Karacan, Tahsin Nahid, Safi Necip gibi gençler destekler.
🍭Ulusal bir edebiyatın oluşmasını milli geçmişe bağlanışta görürler.
Türk edebiyatının ilk dönemlerine inerek, Mevlana Celalettin Rumi ile Yunus Emre'nin şiirlerindeki içten söyleyişi, coşkulu, gizemli havayı şiirlerinde yaşatmak isterler.
🍭Şiirde süsden ziyade vezni ve ahengi esas alırlar.
🍭 Safahat-ı Şiir ve Fikir adıyla yayımlanan dergide faaliyetlerini sürdürmek isterler.
🍭Ancak iki sayı basılabilen derginin ilk sayısında Şahabettin Süleyman'ın, "Nayiler-Yeni Bir Gençlik Karşısında" başlıklı makalesiyle tanıttığı bu topluluk, düşüncelerini ortaya koyacak yapıtlar veremeden dağılmıştır.
🍭Şahabettin Süleyman, yeni bir edebi anlayış olarak kendi fikirlerini takip eden gençleri şöyle tanımlıyordu:
“Bugün yeni bir zümre-i güzide-i sebâb (gençlerden seçkin bir zümre) nayî kelimesinin etrafında toplanmış, yeni bir meslek-i edebî ile hayat-ı matbûata atılıyor. Filhakika Nayiler lafzı yabancılara bir şey ifade etmezse de bu, bence en manidar, en zîhayat, en ziyade rûh-ı esâsî-i Türkî ile mümtezic bir kelimedir… Şu dakikadan itibaren yeni bir meslek-i edebî, tarih-i edebiyata ayak basıyor. Gençliğin humma-yı sanatla, menfaat beklemeyen humma-yı sanatla çırpınması, bence âti için en büyük ümittir. Sanatın en büyük simalarını, en büyük mekteplerini bu aşk-ı menfaat- nâ-endis tevlid etmiştir. Nayiliğin bu suretle pek büyük terakkiye mazhar olmasını temenni eder ve takdis eylediğim Fecr-Âti’ye mensup olmasaydım, o neslin Osmanlı edebiyatına ciddi hizmetler ifa ettiğine kâni bulunmasaydım yeni gençliğe iltihak etmek hususunda bir saniye tereddüt etmezdim.”
(Sehabettin Süleyman, 6 Mart 1914).
🍭Bir başka görüşe göre Nayilik hareketine ilham olan faktörlerden biri de Nayilik hareketinin ortaya çıktığı sıralarda popüler olan Sembolizm akımıdır.
🍭Sembolizm akımına göre; şiir her şeyden önce mistik bir iç sestir ve şiiri değerli kılan şey, müzikalitedir.
🍭Nayiciler, Mevlana ve Yunus’un eserlerinde en güzel şekilde örneklerine rastladığımız müzikalite unsuru olan ‘neyi’ bu hareketin tamamlayıcı parçası olarak görmüşlerdir.
🍭“Nayi” kelimesi kısa süre sonra edebiyat çevrelerinde enayiler şeklinde ifade edilir olmuştur.
🍭Nayi Topluluğu, ortaya attığı onca iddialı fikre rağmen esaslı bir alt yapıya ve kadroya sahip olmadığı için, kısa bir süre içerisinde dağılmıştır.
🍭Nayiliğin sönük kalmasında Milli edebiyat hareketinin ve Birinci Dünya Savaşının getirdiği siyasi havanın etkisi önemlidir.
🍭Nayi topluluğu dağıldıktan sonra bu edebi akım içerisinde yer alan şahsiyetler Şairler Derneği, Hecenin Beş Şairi gibi milli edebiyat hareketi içerisinde yer alarak Cumhuriyet Dönemi’nde de eser vermeye devam etmişlerdir.
🍭Nayiler, 1911-1917 yılları arasında bir araya gelmiş edebiyat topluluğudur.
🍭Kuruluş fikrini tam olarak kimin ortaya attığına dair farklı bilgiler mevcuttur.
🍭Yahya Kemâl’den kaynaklanan bir şiir anayışı olarak görenler vardır.
🍭Şahabettin Süleyman’ın, bu anlayışı takip edenlere akıl hocalığı yaptığı öne sürülür.
🍭Fecr-i Ati hareketi içinde yer alan Şahabettin Süleyman, gençleri Yahya Kemâl etrafında birleştirmek ister.
🍭Genç sanatçılar, “Nayîler” adıyla kendi şiirimizin kaynaklarına yönelirler.
🍭 Rübap, Safahât-ı Şiir ve Fikir mecmualarında anlayışlarını ortaya koyarlar.
🍭Bu hareketi, Halit Fahri, Selahattin Enis, Hakkı Tahsin, Enis Behiç, Orhan Seyfi, Hıfzı Tevfîk, Yakup Salih, Hasan Sait, Yahya Saim, Ali Naci Karacan, Tahsin Nahid, Safi Necip gibi gençler destekler.
🍭Ulusal bir edebiyatın oluşmasını milli geçmişe bağlanışta görürler.
Türk edebiyatının ilk dönemlerine inerek, Mevlana Celalettin Rumi ile Yunus Emre'nin şiirlerindeki içten söyleyişi, coşkulu, gizemli havayı şiirlerinde yaşatmak isterler.
🍭Şiirde süsden ziyade vezni ve ahengi esas alırlar.
🍭 Safahat-ı Şiir ve Fikir adıyla yayımlanan dergide faaliyetlerini sürdürmek isterler.
🍭Ancak iki sayı basılabilen derginin ilk sayısında Şahabettin Süleyman'ın, "Nayiler-Yeni Bir Gençlik Karşısında" başlıklı makalesiyle tanıttığı bu topluluk, düşüncelerini ortaya koyacak yapıtlar veremeden dağılmıştır.
🍭Şahabettin Süleyman, yeni bir edebi anlayış olarak kendi fikirlerini takip eden gençleri şöyle tanımlıyordu:
“Bugün yeni bir zümre-i güzide-i sebâb (gençlerden seçkin bir zümre) nayî kelimesinin etrafında toplanmış, yeni bir meslek-i edebî ile hayat-ı matbûata atılıyor. Filhakika Nayiler lafzı yabancılara bir şey ifade etmezse de bu, bence en manidar, en zîhayat, en ziyade rûh-ı esâsî-i Türkî ile mümtezic bir kelimedir… Şu dakikadan itibaren yeni bir meslek-i edebî, tarih-i edebiyata ayak basıyor. Gençliğin humma-yı sanatla, menfaat beklemeyen humma-yı sanatla çırpınması, bence âti için en büyük ümittir. Sanatın en büyük simalarını, en büyük mekteplerini bu aşk-ı menfaat- nâ-endis tevlid etmiştir. Nayiliğin bu suretle pek büyük terakkiye mazhar olmasını temenni eder ve takdis eylediğim Fecr-Âti’ye mensup olmasaydım, o neslin Osmanlı edebiyatına ciddi hizmetler ifa ettiğine kâni bulunmasaydım yeni gençliğe iltihak etmek hususunda bir saniye tereddüt etmezdim.”
(Sehabettin Süleyman, 6 Mart 1914).
🍭Bir başka görüşe göre Nayilik hareketine ilham olan faktörlerden biri de Nayilik hareketinin ortaya çıktığı sıralarda popüler olan Sembolizm akımıdır.
🍭Sembolizm akımına göre; şiir her şeyden önce mistik bir iç sestir ve şiiri değerli kılan şey, müzikalitedir.
🍭Nayiciler, Mevlana ve Yunus’un eserlerinde en güzel şekilde örneklerine rastladığımız müzikalite unsuru olan ‘neyi’ bu hareketin tamamlayıcı parçası olarak görmüşlerdir.
🍭“Nayi” kelimesi kısa süre sonra edebiyat çevrelerinde enayiler şeklinde ifade edilir olmuştur.
🍭Nayi Topluluğu, ortaya attığı onca iddialı fikre rağmen esaslı bir alt yapıya ve kadroya sahip olmadığı için, kısa bir süre içerisinde dağılmıştır.
🍭Nayiliğin sönük kalmasında Milli edebiyat hareketinin ve Birinci Dünya Savaşının getirdiği siyasi havanın etkisi önemlidir.
🍭Nayi topluluğu dağıldıktan sonra bu edebi akım içerisinde yer alan şahsiyetler Şairler Derneği, Hecenin Beş Şairi gibi milli edebiyat hareketi içerisinde yer alarak Cumhuriyet Dönemi’nde de eser vermeye devam etmişlerdir.