Denizaltı Ne Zaman ve Nasıl İcat Edildi?

Chen

🇵🇸
Forum Sorumlusu
Katılım
9 Ocak 2020
Mesajlar
44,289
Çözümler
4
Tepki puanı
12,897
Puanları
113
Konum
.
Cinsiyet
Kadın
Denizaltı tasarımını uygulamaya dönüştürerek gerçek bir denizaltı üreten ilk kişi 1600’lü yılların başında İngiltere Kralı I. James’in sarayında çalışan Hollandalı mucit Cornelius Drebbel oldu.




Jules Verne'in Denizler Altında Yirmi Bin Fersah adlı romanını okudunuz mu? Kitapta 1860'lı yıllarda dünyanın dört bir yanında nedeni bilinmeyen bir şekilde soğuk sulara gömülen gemilerin bir deniz canavarı tarafından batırıldığını düşünen denizcilerin bu canavarı bulabilmek için atıldıkları maceralar anlatılır. Bir süre sonra denizciler gemileri batıranın aslında Kaptan Nemo yönetimindeki Nautilus adında bir denizaltı olduğunu öğrenirler. Peki, geçmişte bilim kurgu kitaplarına ve filmlerine konu olan, bugün savunma sanayisinin en önemli araçlarından biri olarak görülen denizaltılar nasıl ortaya çıktı, ilk denizaltıyı kim, ne zaman icat etti? Gelin bu soruların cevaplarını hep birlikte öğrenelim.

natilius_denizalti.jpg
natilius_denizalti.jpg

Denizler Altında Yirmi Bin Fersah romanında anlatılan Nautilus adlı denizaltının modeli
Denizin altında seyahat etme fikri çok eskilere dayanıyor. Ancak su altında hareket edecek kadar dayanıklı bir aracın nasıl inşa edileceği, nasıl çalıştırılacağı ve mürettebat için gerekli oksijenin nasıl sağlanacağı ile ilgili sorunlar uzun yıllar boyunca çözülemedi. 16. yüzyıldan itibaren girişimciler bu sorunlara bir bir çözüm üretmeye başladı.
İtalyan mucit Leonardo da Vinci’nin 1500’lü yılların başında yaptığı çizimlerde suyun altında hareket edebilen bir gemiye yani ilk denizaltı tasarımına ait taslaklar yer alıyordu.
1573 yılında İngiliz matematikçi William Bourne tarafından yapılan, deri ile kaplanmış ahşap çerçeveli denizaltı tasarımı ise günümüzdeki denizaltılarda da kullanılan safra tanklarına dayanıyordu. Denizaltının suya dalmak için safra tanklarını doldurması, su yüzeyine çıkabilmek içinse safra tanklarını boşaltması öngörülmüştü. Ancak Bourne’nun tasarımı çizim aşamasını geçemedi.

bourne_denizalti_tasarimi.jpg
bourne_denizalti_tasarimi.jpg


William Bourne'un denizaltı tasarımı
Denizaltı tasarımını uygulamaya dönüştüren ilk kişi İngiltere Kralı I. James’in sarayında çalışan Hollandalı mucit Cornelius Drebbel oldu. Ahşap bir kayıktan yapılan ve suyu dışarıda tutmak için yağlı deri ile kaplanan araç, 1620 yılında Thames Nehri’nin altında birçok seyahat yaptı. 4-5 metre kadar dalabilen denizaltıda görevli 12 kürekli mürettebat için gerekli oksijen ise potasyum nitratın ısıtılması ile sağlandı.

drebbel_denizalti_tasarimi.jpg
drebbel_denizalti_tasarimi.jpg

Cornelius Drebbel’in denizaltı tasarımı
Askeri amaçlarla kullanılan ilk denizaltı ise ABD’li David Bushnell tarafından inşa edilen Turtle yani Kaplumbağa isimli denizaltı oldu. 1776 yılında su altına dalan 2 metre yüksekliğindeki Turtle meşe odunundan yapıldı. Hindistan cevizine benzeyen şekliyle dikkat çeken bu tek kişilik denizaltı el ile döndürülen pervaneler ile çalışıyordu. Turtle üst kapağındaki uzun vida mekanizması sayesinde zamanlı bir bombayı düşman gemisine yerleştirebilecek donanıma sahipti ancak herhangi bir gemiyi batırmayı başaramadı.

bushnell_denizalti_tasarimi.jpg
bushnell_denizalti_tasarimi.jpg

David Bushnell’in Turtle (Kaplumbağa) isimli denizaltı tasarımı
1800’lü yılların başında, buharlı geminin öncülerinden biri olan ABD’li Robert Fulton yüzeydeyken kanat ya da yelken benzeri yapılarla, suyun altında ise elle çevrilen pervaneyle yüzdürülebilecek bir tasarım geliştirdi. Nautilus adını verdiği denizaltı ilgi görmediği ve kullanışlı bulunmadığı için hiçbir zaman suya dalamadı ancak yazının girişinde bahsettiğimiz gibi Fransız yazar Jules Verne’in Denizler Altında Yirmi Bin Fersah kitabındaki denizaltıya adını verdi.
Denizaltıların ilgi görmesi için elle çevrilen pervane dışında bir enerji kaynağına ve gemilere karşı kullanmak için etkili bir silaha ihtiyacı vardı. Bu unsurları bir araya getiren kişi ise İrlanda asıllı ABD’li mühendis John Holland oldu. Holland 1881 yılında suyun üzerindeyken benzinli motorla, suya daldığında ise elektrikli motorla çalışan Fenian Ram adında modern bir denizaltı icat etti. Çalışmalarına devam eden Holland emeğinin karşılığını aldı ve ABD Donanması’na 15 metre uzunluğunda, üç adet torpido (gemileri batırmaya yarayan denizaltı silahları) taşıyan USS Holland adında bir denizaltı sattı. Ardından birçok ülke için denizaltı inşa etmeye devam etti.

holland_denizalti_tasarimi.jpg
holland_denizalti_tasarimi.jpg

John Holland’ın tasarladığı Fenian Ram adlı modern denizaltı
1950’lerden sonra denizaltılar nükleer enerjiyi kullanmaya başladı. Günümüzde her dalışta birkaç ay suyun altında kalabilen nükleer denizaltılar içme suyu ve buz yapmak için gerekli donanıma sahip olduklarından yalnızca yiyecek stoklarını yenilemek için yüzeye çıkıyor.
Denizaltılara Dair İlginç Bilgiler
Modern bir denizaltı 2000’den fazla mühendislik çizimi ile tasarlanır ve 7 milyondan fazla parça kullanılarak inşa edilir.
Denizaltılarda pencere bulunmaz. Bu nedenle suyun içindeki cisimlere çarpmamak ve yakınlardaki gemileri algılamak için sesten yararlanır. Bu amaçla kullanılan SONAR sistemleri ses dalgası yayar ve geri yansıyan ses dalgalarının algılamasını sağlar.

denizalti_ici.jpg
denizalti_ici.jpg

Denizaltılarda mürettebat uzun süreler boyunca dar bir ortamda çok sayıda araç gereç arasında dar bir alanda görev yapar.
Birçok denizaltıda yatak satısı mürettebat sayısından daha azdır. Bu nedenle mürettebatın yarısı uyurken diğer yarısı çalışmaya devam eder.


alinti
 
  • Beğen
Tepkiler: CaT

pumpkin

kabaktan dönenin kaşığı kırılsın
Elmas Üye
Katılım
7 May 2020
Mesajlar
10,113
Tepki puanı
2,225
Puanları
113
Konum
Kreş
Cinsiyet
Kadın
neden okudum bilmiyorum .s.s gerçi yarısına kadar okudum, siz de okuyun :honk:
 
Üst Alt